A kormány továbbra is azon az állásponton van, hogy a gyermekek és a pedagógusok érdekét kizárólag a párbeszéd, a közös munka, és nem a sztrájk szolgálja.

A sztrájkot hirdető szervezetek a minisztérium többszöri meghívása ellenére sem voltak hajlandóak részt venni a Köznevelési Kerekasztal munkájában, holott a kerekasztal már bizonyította, hogy a leghatékonyabb fóruma az egyeztetésnek; számos ügyben rövid idő alatt eredményt ért el. A minisztérium továbbra is várja az érintetteket, ugyanis akiknek szakmai – és nem politikai – céljaik vannak, azok részt vesznek a kerekasztalon.

Mindenkinek joga van sztrájkolni, de senkinek sincs joga ellehetetleníteni a gyerekek életét, fejetlenséget okozni az iskolákban. A szakszervezetek és a kormány által aláírt sztrájkmegállapodás alapján minden iskolában biztosított volt a gyermekfelügyeletet, a rászorulóknak és a befizetetteknek pedig a tízórai, ebéd, uzsonna. Akik arra kérték a szülőket, hogy ne vigyék iskolába a gyereküket, vagy akik nem fogadták a gyerekeket, megszegték a sztrájkmegállapodást.

Az elmúlt időszakban az iskolákat, a pedagógusokat és főleg a diákokat folyamatos nyomás alá helyezték a különböző, hetente meghirdetett újabb és újabb megmozdulásokkal. A diákokat nem lehet folyamatosan rángatni, az iskolák nem válhatnak a tanítás színtere helyett a heti akciók csataterévé. A gyerekek, de ugyanígy a pedagógusok jó része nem érti a célokat és nem tudja a megkülönböztetni az egymást követő akciókat meghirdető szervezeteket.

A kormány tárgyalt a pedagógusokkal, a sztrájkbizottsággal, a kérdések többségében érdemi előrehaladás történt. A kormány ezért nem érti, a szakszervezetek miért akkor álltak fel a tárgyalóasztaltól, s döntöttek a sztrájk mellett, amikor követeléseik zömében már célegyenesbe ért a megállapodások megszületése. Ez a kormány mindig a tanárok oldalán áll, a pedagógusok kapták az elmúlt években a legnagyobb arányú, közel 40 százalékos béremelést, idén és jövőre is tovább nőnek a pedagógus bérek, a köznevelés jövőre várhatóan közel 100 milliárd forint többletforrást kap. A Köznevelési Kerekasztalon már javaslat született a nevelési-oktatási munkát segítő, nem pedagógus végzettségű dolgozók bérrendezéséről is. A kormány továbbra is azon dolgozik, hogy a magyar oktatás színvonala emelkedjen, a pedagógusok érdemi munkát tudjanak végezni, a diákok pedig biztos és hasznos tudás birtokába juthassanak.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma köszönetét szeretné kifejezni azon pedagógusoknak, akik a politika helyett ma is a gyerekeket és a munkájukat tartották fontosabbnak – az adatok szerint ötből négyük a munkát választotta. Ugyanakkor a minisztérium határozottan visszautasítja, hogy bárkit, bármilyen hátrány érne a sztrájkban való részvétel miatt.

(EMMI Oktatásért Felelős Államtitkárság)