Megújul a 130 éves kiskörei Tisza-híd a MÁV Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. együttműködésének köszönhetően. A közúti és vasúti átkelő felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás megindítását Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója jelentette be kedden, Abádszalókon.

Fazekas Sándor Jász-Nagykun -Szolnok megyei országgyűlési képviselő, földművelésügyi miniszter elmondta: a Kiskörei Tisza-híd az egyetlen olyan folyami átkelő az országban, amely közös vasúti-közúti pályán vegyes forgalmat bonyolít le. Felújítása a teher- és személyszállítás mellett a térségbe érkező turizmusnak is további lendületet adhat. Ezen túl – mint ahogy a miniszter fogalmazott - a jó közlekedés kiépítése vállalkozások betelepülését segítheti elő a térségbe, a helyi cégeknek és gazdasági szereplőknek pedig újabb piaci nyitást tesz lehetővé. A szállítási útvonalak rövidülése miatt fejlődhetnek a térségi mezőgazdasági kisüzemek, gazdaságok. Szólt arról is, hogy a 2001-ben épült Nagyrákosi völgyhíd és az Újpesti vasúti híd után az 584 méter hosszú kiskörei a harmadik leghosszabb vasúti híd Magyarországon.

Kép letöltéseFotó: Pelsőczy Csaba/FM

Dávid Ilona a sajtótájékoztatón elmondta: a  Kál-Kápolna-Kisújszállás vasútvonalon a vasúti, valamint Heves és Pusztataskony között a közúti forgalmat bonyolító, regionális jelentőségű vasúti és közúti híd műszaki állapota miatt a felújítás elkerülhetetlen.  A munkálatok várhatóan 2018 júniusában teljes vágány- és útzár mellett kezdődnek meg és a tervek szerint 5 hónapon át tartanak.  A közösségi közlekedés biztosításáról, a terelőút kijelöléséről folynak az egyeztetések az érintett társaságok és az illetékes minisztérium bevonásával - mondta.

A felújítás költségét a MÁV Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. saját forrásból biztosítja. A beruházás összegét a közbeszerzési eljárás nyertesének kihirdetésekor közlik. A korszerűsítés eredményeként megszűnik a vasúti forgalomban bevezetett 20 kilométer per órás sebességkorlátozás, a megengedett sebesség óránként 40 kilométerre változik - fűzte hozzá Dávid Ilona. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója kitért arra is, hogy a Tisza felett átívelő, váltakozó irányú forgalmat bonyolító hídon jelenleg 6 vonatpár közlekedik, amelyen naponta 400-500 ember utazik főként munkába, iskolába. A hídon át közlekedő járatokon a Tisza-tóhoz érkező nyaralók is előszeretettel utaznak, ezért turisztikai szempontból is fontos a vasúti átkelő - tájékoztatott.

Szilvai József Attila, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezérigazgatója elmondta: a híd közúthálózatban betöltött szerepe és fontossága megkérdőjelezhetetlen, ugyanis Szolnok és Tiszafüred-Poroszló között nincs más közúti átkelési lehetőség. A beruházás azért is indokolt, hogy a gépjárművel közlekedők a következő évtizedekben is biztonságosan használhassák a műtárgyat - közölte.

Szabó Zsolt, a Heves megyei országgyűlési képviselő a közlekedés minőségét az életminőség egyik legfontosabb tartópillérének nevezte. Mint mondta: bízik abban, hogy a  fejlesztés egy hosszú út állomása, amely szavai szerint  a 2010 utáni gazdaságpolitika és valamennyi állampolgár közös sikere.

A sajtótájékoztatón kiosztott sajtóanyag szerint az eredetileg fa szerkezetű, 780 méteres hidat 1887-ben avatták fel, és  az első és a második világháborúban is megrongálódott. Az eredetileg vasúti pályás híd 1958-ban váltakozó irányú közúti forgalmat biztosító hídelemmel bővült, amelyen utoljára 1972 és 1976 között végeztek szerkezeti felújításokat. A korábbi átépítések következtében hossza 584 méterre rövidült.

(MTI, FM Sajtóiroda)